Thursday, April 19, 2012

KEKASIH UPAHAN 6

BAB 6

“AMBOI, romantik betul pakwe kau ni. Siap buat delivery bunga lagi kat kau. Bertuah betul kau dapat lelaki tu, Azra!”
            Suri tersenyum, sambil membelek-belek jambangan bunga ros biru yang terletak di atas meja Nazratul itu. Kecoh satu Maju Corporation bila ada pekerja dari kedai bunga datang ke pejabat mereka hanya untuk membuat penghantaran bunga. Tambah-tambah lagi apabila penerimanya ialah Nazratul, perempuan yang mereka anggap tak mungkin akan terlibat dalam percintaan romantik seperti ini!
Kata-kata Suri tidak dipedulikan Nazratul. Dia merenung kad yang dihantar bersama-sama dua belas kuntum bunga ros biru ini.
           
‘I won’t give up, because I love you. Af pasti, Azra milik Af.’

“Siapa lelaki tu, Azra? Aku kenal ke pakwe kau ni? Argh, jelesnya aku. Kalau dia kahwin nanti, mesti dia jadi romantik macam Seth Tan dalam cerita Nora Elena tu kan? Aduh, kalau suami aku macam Seth Tan tu, bestnya!”
Dahi Nazratul makin berkerut. Dia merenung wajah Suri dengan pandangan tajam. Seth Tan, Seth Tan, Seth Tan!
“Kau ni tak ada nama lain ke kau nak sebut? Dari dok sebut nama tu, baik kau pergi sebut nama-nama Allah, lagi bagus. Dapat jugak pahala.”
Selamba gadis itu memerli. Benci betul dia bila rakan-rakan sepejabatnya, terutama golongan Hawa yang asyik kagum dan bercerita tak habis-habis pasal keromantisan Seth Tan dalam drama Nora Elena tu. Sudahlah dia memang tak suka dengan cerita-cerita romantis, lepas tu dia asyik disogok dengan drama Nora Elena yang penuh dengan adegan romantis itu. Menyampah!
“Ala kau ni, biasalah tu. Semua kaum Hawa memang macam ni. Suka tengok drama-drama romantik.”, kata Suri. Nazratul mencebik.
            “Siapa kata semua kaum Hawa suka tengok drama romantik macam tu? Aku ni kaum Hawa, tak pernah suka pun. Itulah masalah perempuan sekarang. Asyik berangan nak dapat pakwe romantik lah, suami romantik lah, itu lah, ini lah. Tak sedar ke yang semua tu cuma rekaan semata-mata, tak ada kena mengena dengan yang hidup ataupun yang mati? Sedangkan jalan cerita kau dengan suami kau tu skrip yang Allah tuliskan untuk kau. Bersyukurlah kau dapat suami macam tu, biarpun dia tak romantik. Sekurang-kurangnya dia jujur dengan kau, tak pernah main-mainkan perasaan kau.”
            Nazratul sedikit emosional. Baik lagilah lelaki yang tak romantis daripada lelaki yang menipu dan memainkan perasaannya macam Afham ni.
“Alah, sorrylah. Yalah, yalah. Aku tak cakap dah pasal Seth Tan. Kau ni, orang nak usik sikit pun salah.”
Suri merenung wajah Nazratul yang kelihatan monyok. Suri tersenyum kelat. Dia cuma bergurau sahaja, hendak mengusik si tomboi ini. Tapi tak pasal-pasal pulak dia dapat ceramah free. Hmm, tapi betul pun apa yang Azra kata.
            “Kau pun satu, dah tahu aku memang tak suka dengan cerita-cerita romantik, kau pulak asyik bukak cerita pasal keromantisan lelaki kat sini. Kan dah kena bambu. Dah la mood aku tengah tak baik ni...”
“Kau ni, pelik aku. Perempuan dapat bunga selalunya seronok. Ni kau tak. Apasal kau macam bengang sangat tengok bunga ni?”
Ya, Suri pelik. Nazratul nampak macam bengang sangat. Tak suka dengan kehadiran jambangan bunga itu.
“Macam yang aku cakap tadilah. Kan aku tak suka benda-benda romantik ni. So mestilah aku tak suka bila ada orang nak beromantik-romantik dengan aku.”
Nazratul berbohong. Bukan itu sebabnya kenapa dia susah hati. Tapi sebab lain. Afham ni, tak reti bahasakah? Tak faham ke yang aku dah ada Zaril? Tapi yalah, itu cuma lakonan sahaja. Ah, tak kisahlah! Yang penting, takkan Afham tak faham yang aku ni dah ada kekasih baru? Hisy!
“Oh, mamat yang hantar bunga dekat kau ni bukan pakwe kau lah ya?”
Nazratul mengangguk. Suri tersenyum.
            “Haha, mamat ni nak ngorat kau tu, tapi dia ni tak kenal lagi perangai kau macam mana. Ala, maafkan ajelah dia Azra. Tak payahlah nak marah kat dia.”
Suri ketawa kecil. Azra, Azra. Itupun nak marah ke? Biasalah tu, taktik bagi bunga tu adatlah bila lelaki tu nak memikat perempuan yang dia suka!
“Banyaklah kau. Ha weh, aku nak tanya. Kau kata ada syarikat baru nak Maju Corp uruskan akaun dia orang kan? Apa nama company tu?”, tanya Nazratul, cuba mengalih topik.
            “Eleh, pandai betul kau alih topik kan?”
“Taklah. Aku serius ni. Apa nama syarikat tu?” tanya Nazratul lagi.
“Berjaya Group. Esok mereka datang kalau tak salah aku. Eh, weh, aku blah dulu lah. Ada kertas kerja aku nak kena siapkan. Kejap lagi kita lunch sekali okey.”
Nazratul mengangguk. Suri pula terus melangkah keluar dari bilik itu. Sebaik sahaja pintu ditutup, Nazratul mengeluh lega. Pandangannya kembali dihala ke arah jambangan bunga ros biru itu. Haih!

BUKU menu itu dibelek-belek. Setelah membuat keputusan ingin makan apa, Nazratul dan Suri terus memesan makanan yang dimahukan kepada pelayan Restoran Singgah itu.
            “Eh, Azra. Tu bukan kawan kau yang datang cari kau kat opis hari tu ke?” Suri menjuih bibir ke arah Afham yang sedang melangkah masuk bersama seorang lagi lelaki. Nazratul yang sedang syok melayan perasaan tersentak. Terus dia menoleh. Wajahnya berubah.
“Betul kan tu kawan kau?” Suri bertanya lagi, inginkan kepastian.
            Nazratul hanya mendiamkan diri. Ya Allah, kenapa Afham dengan Farouq boleh datang makan kat sini!
“Weh, asal kau ni?” Suri pelik melihat Nazratul yang tidak senang duduk. Gadis itu hanya merenung ke sisi kanannya, cuba mengelak daripada memandang ke sisi kirinya. Apa masalah minah ni?
“Kau ni, kawan kau tu. Takkan taknak tegur kot? Apasal dok sorok macam kura-kura ni?”
            “Hisy, diamlah. Kau ni, tak payahlah pandang-pandang. Aku taknak dia nampak aku.”
Kata Nazratul, separuh berbisik. Dia meletakkan jari telunjuknya di bibir, tanda menyuruh Suri senyap.
“Eh, Af. Tu Azra kan?”
“Mana Farouq? Mana?”, tanya Afham, seraya matanya melilau-lilau ke sekeliling Restoran Singgah. Rezeki ni kalau dapat jumpa Azra!
            “Tu, yang tengah duduk kat tepi kaunter tu.” Kata Farouq sambil menuding ke arah meja tempat Nazratul dan Suri duduk. Afham yang melihat terus tersenyum lebar. Dia pasti, si gadis yang memakai baju kurung dan bertudung hitam itu adalah Nazratul.
“Ha, betul lah Azra tu.” Afham mengiyakan dakwaannya. Mereka berdua terus melangkah ke arah Nazratul dan Suri.
“Weh, kawan kau tu datang kat sinilah. Tak payahlah nak jadi kura-kura lagi.” Suri menegur. Kelakar pula dia tengok kepala Nazratul yang seboleh-bolehnya ditunduk ke bawah. Memang dah macam kura-kura tengah nak bersembunyi bawah cangkerangnya.
            “Oi, Assalamualaikum mek.” Suara garau itu memberi salam. Nazratul mendongak, memandang wajah Farouq. Dia tersenyum kelat.
“Waalaikummussalam, Farouq...” Nazratul berkata, perlahan. Farouq tersenyum. Afham pula tidak henti merenung Nazratul yang jelas kelihatan tidak selesa.
“Kenalkan Suri, ni Farouq dengan Afham. Kawan satu sekolah dulu. Farouq, Af, ni Suri, rakan sekerja aku.” Nazratul memperkenalkan Suri kepada Farouq dan Afham. Masing-masing hanya tersenyum.
Afham menarik kerusi di sebelah Nazratul, ingin duduk bersebelahan gadis itu. Namun Farouq sempat menyiku pinggang Afham.
“Woi, tak malu ke? Azra, kau dengan kawan kau tak kisah ke kita duduk sekali? ”, tanya Farouq.
“Eh, tak apa. Kita orang tak kisah. Duduklah,duduk. Boleh berkenalan dengan kawan-kawan Azra, menambah kenalan sesama Islam.” Suri mengajak. Nazratul mengetap bibir. Perempuan ni memang nak kena hempuk lah!
            “Duduklah.” Ajak Nazratul, acuh tak acuh. Farouq dan Afham terus mengambil tempat di kerusi. Mereka juga membelek menu, lalu memesan makanan yang diinginkan kepada pelayan restoran.
“Azra, dapat tak bunga ros yang Af hantar pagi tadi?”
“Uhuk! Uhuk!” Nazratul yang sedang menghirup jus oren terserdak. Pantas Afham mengambil tisu, lalu menghulurkannya kepada Nazratul. Suri sudah mula tersenyum sumbing. Hoho, inilah mamat bunga tu rupanya!
“Apalah Azra ni, itu pun nak terserdak. Tapi Af suka bila Azra gelabah, comel.”
Tersentap Nazratul mendengarnya. Rasa nak muntah pun ada dengar pujian yang Afham bagi tu. Hisy, sejak bila aku kau dah bertukar jadi Af dan Azra? Masa tengah bercinta dulu pun tak pernah berubah, apahal tiba-tiba si penipu ni guna Af dan Azra sebagai bahasa panggilan pulak?
            “Mm, dah dapat dah. Tapi aku dah campak dalam tong sampah. Alergi dengan bunga.” Bohong Nazratul, selamba. Padahal bunga tadi masih elok berada di atas mejanya. Dan dia tak pernah pun alergi dengan bunga.
Wajah Afham berubah. Dia tersenyum kelat. Farouq simpati.
“Eleh, tipu aje dia ni Encik Afham. Tadi waktu saya ajak dia keluar, ada je bunga tu atas meja dia. Azra pun mana ada alergi kat bunga... Aduh!”
Kaki Suri ditendang kuat. Wajah Nazratul masam mencuka, berang dengan Suri yang mendedahkan tembelangnya. Afham yang mendengarnya kembali tersenyum.
“Sakitlah Azra! Kau ni kaki aku ni bukan bola tau!”
“Sorry, aku ingat aku tengah tendang kaki meja, rupanya kaki kau.”
Suri mencebik. Dia menggosok-gosok kaki kanannya yang ditendang Nazratul.
            “Oh ya ke? Tak apa, tak apa. Kalau betul pun Azra ada alergi dekat bunga, apa susah. Nanti esok saya start bagi hadiah coklat pulak. By the way, tak payah panggil saya Encik Afham. Panggil saya Af aje. Saya pun boleh panggil awak Suri kan?”
Laju Suri mengangguk, sambil tersenyum. Wah, dah merancang nak buat penghantaran coklat pulak lepas ni? Terus dia memandang Nazratul, penuh makna.
“Tak payah. Aku tak suka coklat. Nanti kencing manis.”
“Kalau tak suka jugak, Af hantar teddy bear, nak?”
            Nazratul mengetap bibir. Dahinya berkerut beribu-ribu. Afham ni memang jenis yang tak tahu malu dan tak faham bahasa ke? Dulu tak macam ni pun.
“Aku taknak apa-apa pun dari kau. Aku ada duit aku sendiri. Semua tu kalau aku nak aku boleh beli. Kau bukannya bapak aku, yang kau nak beli macam-macam untuk aku tu kenapa?”
“Lah, apa masalahnya kalau Af nak beli semua tu untuk Azra? Af ikhlas nak bagi, apa masalahnya?”
Ikhlas nak bagi? Nazratul tersenyum sinis.
            “Ikhlas apa kalau ada udang di sebalik batu. Tak payah kau membazir Af, baik kau pergi derma dekat tabung masjid ke, rumah anak-anak yatim ke, dapat pahala. Kan ke lagi bagus?”
Afham terdiam. Farouq perasan akan suasana yang berubah jadi tidak begitu menyenangkan. Suri mencuit lengan Nazratul. Kenapa Azra ni dingin sangat ni?
“Wah, laparnya perut aku! Bilalah makanan ni nak sampai kan?” Farouq bersuara, cuba menjernihkan suasana yang agak keruh. Dia mencuit Afham, mengharapkan sahabatnya itu tidak lagi terus membicarakan soal ini.
“Azra, tak boleh ke kita jadi mesra macam dulu? Af...”
            “Boleh tak kalau aku nak ajak pakwe aku datang makan sekali dengan kita?”
Riak wajah Afham berubah. Terkejut dengan kata-kata yang keluar daripada mulut Nazratul. Farouq dan Suri juga turut terkejut.
“Kau... kau ada pakwe?” tanya Suri, sambil membulatkan matanya.
“Haah. Kejap ya, aku nak call dia.” Nazratul terus mencapai telefon bimbitnya, lalu menuju ke arah tempat yang sedikit tersorok. Nombor Zaril terus dicari, lalu dia menekan butang panggil.
“Ya, Cik Azra? Ada apa yang boleh saya bantu?” Suara di hujung talian kedengaran. Nazratul menarik nafas panjang.
“Aku setuju dengan tawaran kau hari tu. Aku upah kau untuk menyamar jadi kekasih aku. And sekarang ni aku perlukan kau. Datang dekat Restoran Singgah, PJ.”
            Zaril tersenyum. “Okey, sayang. Tunggu ya. Lagi seminit ayang sampai.”
Talian terus dimatikan tanpa sempat Nazratul membalas. Kebetulan dia kini sedang berada di hadapan Restoran Singgah! Dan dia sudah pun dapat melihat kelibat Nazratul yang sedang berdiri tidak jauh darinya!
Huh, seminit? Nazratul tidak percaya. Gila ke mamat ni?
“Azra!” Suara garau itu mengejutkan Nazratul yang sedang berdiri tidak jauh dari muka pintu Restoran Singgah. Bulat matanya melihatkan seorang lelaki yang berbaju t kelabu dan berseluar jeans biru! Zaril!
            Zaril melangkah ke arah Nazratul. Dia mengukir senyum buat gadis itu.
“Mm..macamm mmannna. kkkauu... boleh ssammpai..cepat nii?” tanya Nazratul, tergagap-gagap. 
“Takdir Allah. Dah, jom masuk. Kau nak suruh aku jadi lovey dovey dengan kau kat depan siapa pulak kali ni?”
Nazratul pantas sedar. Hisy, relaks Nazratul. Tak mustahil dia boleh sampai cepat sebab rumah dia dekat dengan restoran ni kan? Tolong buang tanggapan buruk kau yang ingat dia ni stalker kau!
“Jom. Ah, aku nak cakap dekat kau ni. Kalau dia orang tanya kau kerja apa, kau cakap aje kau kerja akauntan. Yang lain-lain tu, biar aku yang uruskan.”
Gadis itu melangkah masuk. Menuju ke arah Afham, Farouq dan juga Suri. Dia dapat lihat wajah Afham yang agak terkejut, namun Nazratul berlagak selamba.
            “Suri, kenalkan. Ni teman lelaki aku. Zaril. Zaril, ni Suri, teman sekerja Azra. Farouq, Af, kau dah kenal kan Zaril ni masa kenduri kahwin Alia hari tu?”
Farouq mengangguk, begitu juga Afham. Zaril dan Suri sekadar bertukar senyum, sebelum lelaki itu menghulurkan salam kepada Farouq dan Afham. Nazratul menarik nafas lega.
Zaril mengambil tempat di sebelah kiri Nazratul yang kosong. Dia memesan makanan yang dimahukannya.
            “Awak ni muda lagi dari Azra ya?” tanya Suri. Zaril mengangguk. “Muda enam tahun dari Azra.
“Kerja apa?” tanya Suri lagi.
            “Dulu akauntan. Tapi dah hampir setahun saya berhenti kerja. Nak rehatkan diri buat sementara, dan pada masa yang sama nak cari arah tuju hidup saya yang sebenarnya.”
Kata-kata Zaril itu membuatkan mereka yang berada di situ semuanya terkejut. Nazratul terus menyiku lengan Zaril, geram sebab lelaki itu beritahu benda yang tak sepatutnya.
“Habis tu awak sara hidup awak macam mana?” tanya Farouq pula.
            “Adalah, itu Encik Farouq tak perlu risau. Yang penting, saya tak pernah mintak duit dengan Azra. Kan Azra?”
Nazratul mengangguk, seraya tersengih. Dia sempat mengerling ke arah Zaril, memberikan lelaki itu renungan tajam. Heh, tak mintak duit dengan aku? Itu yang aku kena bayar dia sampai dua ribu sebulan untuk servis dia tu apa?
“Dah setahun awak berhenti kerja? Umur dah 26 tahun. Patutnya dah matang kan? Kalau awak terus tak kerja, buang masa macam ni, macam mana nak tanggung diri sendiri? Nak tanggung Azra bila dah kahwin nanti? Nak suruh Azra tanggung awak?”
Zaril hanya tersenyum mendengarnya. Sedikitpun dia tidak kisah dengan kata-kata lelaki yang tak pernah tahu akan duduk perkara yang sebenarnya.
            “Oi, Af. Apa kau ni...” Farouq menegur. Dia tidak suka dengan keceluparan mulut Afham. Kalau cemburu sangat dengan Zaril pun, agak-agaklah sikit nak melaser budak tu.
“Macam saya cakap tadilah, saya cuma nak rehatkan diri buat sementara, dan nak cari hala tuju hidup saya. Ada ke saya cakap yang sekarang ni saya tengah menganggur? Saya cuma cakap saya dah berhenti kerja jadi akauntan. Dan Encik Afham tak perlu ingatkan tanggungjawab saya sebagai suami bila saya dan Azra bernikah nanti. Saya dah umur 26 tahun, dan dah matang, macam Encik Afham cakap. So, saya cukup jelas akan tanggungjawab suami untuk sara isteri dan anak-anaknya.”
Suasana mula tegang. Zaril puas hati dengan jawapan yang keluar dari mulutnya. Tambahan pula bila tengok lubang hidung Afham yang sudah mula kembang-kempis, Zaril makin seronok. Sebijik macam kerbau tengah marah bila tengok matador layang kain merah dalam lawan kerbau dekat Sepanyol tu!
“Wah, makanan dah sampai! Makan, makan!” jerit Nazratul, sebaik sahaja pelayan restoran datang membawa makanan yang dipesan tadi. Dia ingin mengendurkan semula situasi yang tegang di meja makan itu. Suri dan Farouq mengangguk-angguk, turut bekerjasama dengan Nazratul untuk menenangkan situasi.
            Mereka mula menjamah makanan. Zaril berlagak selamba, seolah-olah tiada apa yang berlaku. Dia hanya melayan sahaja setiap soalan yang Suri atau Farouq tanyakan padanya, sambil sesekali Nazratul menyampuk. Afham pula terus rasa sakit hati dengan keselambaan Zaril. Tapi depan orang ramai, takkanlah dia nak bertumbuk pula dengan budak mentah tu.

No comments:

Post a Comment